12:19 PM

(0) Comments

Semakin Dekat semakin Sibuk

Wamli


Selepas bertemu dengan sahabat-sahabat ALK KOPAS (En Azmi Maarof-pengerusi ,Hj Omar Sidek-Tim pengerusi,En Ad Rahman Said,En Abdullah Mamat dan lain-lain) dalam taklimat perniagaan sarang burung dan product Depu bersama Hj Che Ghani Ambak beberapa hari lepas, masa saya agak sibuk sedikit.Di rumah saya masih sempat menerima tamu dan baru beberapa hari lalu Tuan Hj Omar Sidek datang berjumpa dan berbincang beberapa perkara mengenai ruang lingkup di Setiu.Selepas menyelesaikan beberapa perkara peribadi yang dilakukan serupa orang lain menjelang awal tahun buka sekolah,saya baru terfikir sudah hampir lima hari saya tidak mencatatkan sesuatu pada ruangan ini.Kawan-kawan juga ramai yang bertanya ke mana perginya saya dalam seminggu ini baik dari rakan politik mahu pun rakan kenalan biasa yang lain.Entahlah... saya sempat menjawab mesej atau panggilan telefon sahaja, ke mana pergi, saya tidak detailkan kepada sesiapa dan bagi saya setelah lama hidup berjuang tidak kira dalam apa bidang sekali pun pastinya kita akan sentiasa terus berjuang.

Dalam pada itu seminggu ini saya sering berulang alik ke Kuala Terengganu dan sepanjang di sana sempat berjumpa sahabat dan juga kawan sambil meninjau suasana semasa menjelang PRK p36 Kuala Terengganu.Apa yang saya ingin gambarkan di sini ialah betapa ceria,ikhlas dan bersemangatnya jentera PAS dan Pakatan dalam menjalankan arahan gerakerja pilihanraya seperti yang diamanahkan oleh pimpinan.Nampak jelas perbezaan dengan jentera Bn yang datangnya mereka ke Kuala Terengganu pun terpaksa diangkut dan disupport dengan kewangan yang agak besar juga,ini ternyata selepas saya meninjau kedudukan pusat operasi mereka yang terletak di sekitar hotel 4 5 bintang.Beberapa individu serta kawan lama yang saya temui mengatakan calon-calon yang bertanding kerusi MT Umno pada Mac nanti terpaksa bekerja kuat demi menjaga survival politik Dato Najib sementara yang bukan pro Najib mereka seperti biasa sahaja....Banyak cerita lain lagi yang tak ingin saya catatkan pada ruangan ini...

Beberapa hari dan sepanjang membuat kunjungan biasa di kedai-kedai kopi dan pusat perniagaan khususnya yang bersais iks sekitar Kuala Terenganu, saya melihat betapa gembira pemiliknya melayan pelanggan yang tidak putus-putus berkunjung ke tempat mereka, dan ada cakap-cakap yang tidak menyenangkan mengatakan kalau begini ramainya orang setiap kali ada pilihanraya kecil kalau ada kematian YB sebulan sekali pun tak apa lagi maju perniagaan saya..rakyat lagi suka...(semuga sekadar cakap saja bukan sungguh) .

Pada mereka walaupun Terengganu terkenal dengan negeri kaya dan hasilnya banyak,selama ini rezeki yang tumpah tidaklah sebanyak seperti suasana sekarang biar pun beberapa bulan dulu beberapa 'event' baru saja berlangsung termasuk kejohanan Moonsun Cup yang memakan banyak belanjanya itu..Betul juga kata kawan-kawan saya yang sempat mencelah beberapa perbualan pemilik warung yang dikunjungi.. Ada juga pengunjung warung di sebelah mencelah nakal mengatakan kemungkinan semasa BN perintah 4 tahun lepas ramai rakyat berbelanja dan minum di hotel-hotel mewah bagai cendawan tumbuh di musim hujan banyaknya di Kuala Terengganu..Kami hanya ketawa kecil saja.

Saya bukan bersetuju dengan "doa" yang tak berapa bagus tadi tetapi saya terfikir dulu ada orang Bn yang kata rakyat terselamat dari sengsara 4 tahun di bawah kerajaan PAS bukan 50 tahun bersama Umno, tetapi mereka lupa Umno dah perintah balik 4 tahun lepas (2004-2008) kenapa masih ada projek kilat diumum oleh pembesar-pembesar politik kerajaan yang berkunjung ke Kuala Terengganu dalam edah menjelang PRK Kuala Terengganu ini seolah-olah mereka juga amat sengsara tambah lagi di bawah MB DatoMat Said..Oh... mungkin duit royalti tak turun kut kata beberapa teman saya lagi.

Akhirnya apa yang sempat saya lihat walaupun Pakatan Rakyat diserang dari segenap penjuru melalui media massa atau ceramah berkelompok BN,rakyat khususnya di kawasan PRK P36 Kuala Terengganu tidak tidak berubah mood mereka malah mereka nampak normal dan ceria seolah-olah tidak sabar-sabar meluahkan hati mereka melalui peti undi nanti .Tinjauan mendapati ramai yang sedar rupanya dalam pilihanraya kecil rakyat adalah raja.Kata-kata minta apa dan berapa pun BN akan bagi termasuk barangkali kad pengenalan pengundi pun akan bernilai ribuan ringgit....Rakyat sedar yang mereka diperbodohkan oleh BN selama ini.

Tunggu dan lihat. Bersambung...
0 Responses to "Semakin Dekat semakin Sibuk"

Post a Comment